En meget tidlig søndag morgen d. 29. april 2012 mødtes vi 15 trætte, men spændte FFK medlemmer i Kastrup lufthavn. Foran os havde vi en hel uge i klatringens tegn på den spanske ferieø, Mallorca.

Vores kære turguides, Martin Alf og Gil Nielsen, havde arrangeret klatreferien lidt uden for højsæson, så vi var heldige at komme af sted til favorable flypriser. Ligeledes var vores indlogering på Mallorca ret billig - nå ja, måske lige bortset fra den sidste overnatning i Palma, hvor vi havde indlogeret os på lækkert 4 stjernet hotel.

Vi landede i Palma de Mallorca lufthavn ved 10-tiden og fandt hurtigt over til biludlejningsfirmaet, hvor vi i grupper af 4 havde lejet biler til hele ugen. Mallorca er et fantastisk feriested med rigtig smuk natur, men man er nødt til at leje bil for at komme rundt på øen, især hvis man - ligesom os - er på klatreferie og skal ud til de lidt mere afsides og eksotiske steder.

Fra lufthavnen kørte vi knap 2 timer nordøst mod Alcudia, hvor vi havde bestilt små ferielejligheder med adgang til pool og tæt på restauranter og butikker (Bella Vista Hotel). Egentlig et ret turistet område, men når man som os kommer i lavsæsonperioden, så har man stort set det hele for sig selv. Det kunne vi meget godt lide. Poolen var ikke overrendt af børnefamilier og når vi gik ud for at spise om aftenen, kunne vi altid få et bord, til trods for at vi var 15 mennesker samlet. Tapas y vinos. We like a lot!

Søndag efter ankomst gik meget stille af sig. Vi fik et solidt måltid frokost ved ankomsten og fik handlet mad til ugens løb. Derudover tjekkede vi bare nærmiljøet ud og prøvede ellers at omstille os til spansk temperatur.

Mandag: Klatring første dag var ved Puig St. Marti, som ligger en halv times kørsel nord for Alcudia. Afgang fra Alcudia kl. 9 og så var vi klar til klatring et par timer før frokost, som vi havde medbragt hjemmefra. For nogle af os var det første møde med klipperne, mens andre havde klatret på klipper før. Men fælles for alle var, at ingen havde klatret på Mallorca før, så vi var alle spændte og med sommerfugle i maven. Omgivelserne var utrolig smukke og vejret var med os. Vi havde skyfri himmel og en dejlig brise oppe på klipperne den dag. Puig St. Marti er et rigtig godt begyndersted, da ruterne ikke er specielt lange og graderingerne heller ikke særlig høje. Enkelte fik taget deres “fører-mødom” på feriens første dag. For ikke indviede er det et udtryk for, at man fører sin første rute på klipper. Det var en stor oplevelse for den/de enkelte og det blev selvfølgelig fejret om aftenen med tale og fællesskål.

Tirsdag: Dagens klatremål var La Creveta ved Cap de Formentor, som ligger på den nordøstlige spids af Mallorca ca. 30 km fra Alcudia. Det specielle ved La Creveta er de lidt længere ruter (30-35 m), som ender flere steder i “slab”. Vi havde en spændende tur hen til crag’et, da terrænet var noget ujævnt og gik ret stejlt nedad, så vi måtte alle rapelle ned fra udkigspunktet Cap de Formentor og ned til La Creveta. Det tog derfor et stykke tid, før vi kom helt frem. Der var et par stykker, der nåede at føre en rute hver og enkelte andre kom op herefter, da et uvejr desværre ramte os og vi blev nødt til at vende snuden tilbage mod bilerne. Vi nærmest løb op til bilerne for at søge ly mod regn og torden. Dagens klatring blev desværre en kort fornøjelse, men vind og vejr kan man bare aldrig helgardere sig mod. Om eftermiddagen fik vi lige afprøvet poolen og herefter tog vi på udflugt til den lille, hyggelige by Valldemossa, der ligger på vestsiden af Mallorca. En slentretur rundt i denne by om eftermiddagen og aftensmad på en hyggelig fiskerestaurant i Port de Valldemossa og så blev det ellers buldragende mørkt, da vi skulle hjem ad de meget snørklede og smalle veje, men vores to chauffører fik os sikkert hjem til Alcudia, hvor enkelte af os nød en lille drink på terrassen.

Onsdag: For nogle af os blev onsdag ugens hviledag, mens andre tog tilbage til La Creveta fra dagen før, dels fordi der var mange, der ikke fik klatret om tirsdagen og dels fordi der var nogle, der var nødt til at efterlade deres topanker under gårsdagens uvejr. Heldigvis kunne folk klatre denne dag og det var populært.

Torsdag: Vi kørte ca. en time syd for Alcudia for at nå dagens klatremål, Cala Magraner (i nærheden af Manacor). Efter at have parkeret bilerne gik turen til fods og hele vejen ud til kysten. Dagens crag lå simpelthen lige ud til vandet i den smukkeste bugt, man kan forestille sig. Nice! Vi klatrede på stranden, solen bragede ned over os og der var flere, der nød godt af en dukkert i vandet. Cala Magraner har nogle lette begynderruter med “slab” klatring og der findes også flere ruter i mellemgraderingerne med udfordrende og finurlige “finger crux’s”. Et andet kendetegn ved stedet er de smukke omgivelser på stranden, så det er absolut en fordel at medbringe badetøj.

Fredag: Sidste klatredag og afrejse fra Alcudia. Vi pakkede alt vores grej ned i bilerne og kørte mod Sa Gubia, der ligger tæt på Bunyola. Sa Gubia har status som Mallorcas fineste crag og har nogle af de helt store, klassiske multipitch ruter både i traditionel klatring og sportsklatring. Vi parkerede bilerne og begav os ud på en længere vandretur mod crag’et. Ifølge guidebogen skulle vi følge en smal sti, der ville føre os hen til udmundingen af en udtørret flod. Vi gik og vi gik, lidt frem og lidt tilbage igen, men der gik lang tid før vi endelig fandt den udtørrede flod. På det tidspunkt var halvdelen af gruppen så trætte og de valgte at tage ind til Palma på det forudbookede firestjernede hotel Catalonia Majorica og slappe af, mens resten af truppen fortsatte ca. 20 min. op langs floden og hen til crag’et, der nærmest lå som en kegleformet gryde gemt væk mellem træer og klippesider. Der var virkelig en fed udsigt oppe fra toppen af ruterne ud over “gryden” og med udsigt til multipitch klatrere i det fjerne. Det var helt klart turens sidste anstrengelser værd at nå hertil.

Der blev festet igennem fredag aften og nat. Det var lidt som om, at vi alle havde samlet krafterne sammen i ugens løb til det helt store brag af en fest på feriens sidste aften. Det var en god afslutning på en fed klatreferie.

Mallorca er bestemt et anbefalelsesværdigt rejsemål. Både hvis man er til afslapning og god mad, men også hvis man er til aktiv ferie og smuk natur. Vi har haft en fantastisk tur, spist lækker mad, oplevet en smuk og varierende natur (både ude ved kysterne, men også inde på øen) og fået nogle fede klatreoplevelser.

Til sidst er der bare at sige tak til arrangørerne for en utrolig succesfuld ferie under spanske himmelstrøg. Tak til de FFK medlemmer, der var med på turen, for hyggeligt samvær, gode snakke og masser af grin. Og ikke mindst: Tak til danskeren, der fandt formandens pas på sin rygsæk i Bulgarien. Den historie glemmer vi sent :-)

Med på turen var: Christina Ross, Tobias Basse, Kåre Svendsen, Christel Berg, Pernille Borg, Casper Kirk, Morten Jarvig, Søren Hedegaard, Mathias Bach Poulsen, Thomas Handberg, Kenneth Andreasen, Alexandra Beck, Martin Alf, Gil Nielsen og Karen Petersen.